Czy ktoś wystawił Ci fałszywą opinię w Google? Sprawdź, co możesz zrobić
Czy zdarzyło Ci się, że ktoś wystawił Ci negatywną opinię w Google, która nie miała nic wspólnego z rzeczywistością? A może opinia była obraźliwa, krzywdząca lub po prostu nieprawdziwa? Niestety, takie sytuacje się zdarzają, ale to nie znaczy, że jesteśmy bezsilni.
Co możesz zrobić?
1) Pierwszy krok.
Zgłoszenie opinii przez Google Maps.
Należy kliknąć ikonę flagi obok opinii i wskazać powód zgłoszenia – np. nieprawdziwa informacja, konflikt interesów, spam. Czasami Google usuwa takie opinie po kilku dniach, ale nie zawsze.
Do treści zabronionych i podlegających ograniczeniu w Google należą m.in.:
- spam i fałszywe wiadomości – fałszywe informacje o danej firmie, miejscu;
- publikowanie treści o konkurentach, by wpływać na ich oceny;
- wystawienie opinii tylko po to, aby zawyżyć lub zaniżyć ocenę wizytówki.
Po zgłoszeniu naruszenia, należy zaczekać od kilku do kilkunastu dni. Jeżeli po upływie tego czasu negatywna opinia jest nadal widoczna, to znaczy, że zgłoszenie naruszenia zasad zostało odrzucone.
2) Drugi krok.
Jeśli Twoje zgłoszenie zostanie odrzucone, możesz odwołać się od tej decyzji poprzez kontakt (mailowy, czatowy lub telefoniczny) z polskim działem obsługi Google.
Jeśli i to nie przyniesie rezultatu, można zgłosić treści do usunięcia ze względów prawnych. To wymaga już jednak powołania się na konkretne przepisy i uzasadnienia zgłoszenia.
A jeśli i to nie pomoże?
3) Pozostaje trzeci krok.
Droga prawna. Wtedy kluczowe jest ustalenie, kto rzeczywiście wystawił opinię, co niekiedy wymaga zgłoszenia sprawy na Policję, by uzyskać dane użytkownika. Po ustaleniu tożsamości użytkownika można wezwać daną osobę do usunięcia opinii, a jeśli to nie pomoże, wstąpić przeciwko niej na drogę prawną.
Każda sytuacja jest inna.
Jeśli borykasz się z krzywdzącymi opiniami w Internecie, warto skonsultować się z adwokatem, by ocenić, co można zrobić w Twoim przypadku i jak najskuteczniej działać.
